Căutați ceva anume?

joi, 3 martie 2011

Avansul tehnologic nu probează veridicitatea unei teorii

Am auzit de multe ori spunându-se „dacă teoria nu era corectă, atunci tu nu mai puteai scrie pe calculatorul tău, nu ar mai fi existat internet, elicoptere, avioane, televizoare”. Nimic mai fals! Şi nu doar că este fals, ci este şi periculos, dăunător, otrăvitor pentru orice minte care încearcă să înţeleagă cu sinceritate lumea.


Să vedem de ce este fals acest lucru, pe de o parte. Voi da un exemplu clasic: stăpânirea focului. Ce credeţi, oare oamenii primitivi ar fi avut dreptate dacă ar fi susţinut că toată capacitatea lor de a folosi focul se datorează faptului că au înţeles ce este focul? Oare dacă ştiau să aprindă focul frecând două bucăţi de cremene, putem spune că ştiau ce este focul şi de ce se declanşează el? Evident, orice om cu scaun la cap va recunoaşte că ancestrala capacitate a omului de a produce şi a folosi focul nu poate fi pusă pe seama cunoaşterii fenomenului. Oamenii primitivi nu ştiau că focul este plasmă, nu ştiau pirotehnie, habar n-aveau că forţa de frecare este proporţională cu apăsarea, etcetera. Dimpotrivă, ei au cucerit focul experimentând, încercând haotic de mii de ori să producă flacără, fără să cunoască vreo teorie care să le îndrume sistematic încercările.


La fel şi astăzi, o bună parte a tehnologiei se datorează încercărilor, miilor de experimente reuşite şi nereuşite făcute pentru a descoperi anumite substanţe, anumite efecte şi anumite reguli particulare pentru desfăşurarea fenomenelor fizice. Totul se datorează abilităţii şi răbdării inginerilor de a testa cât mai multe variante, majoritatea dintre ele neavând niciun suport teoretic clar. Se testează tot felul de aliaje în tot felul de compoziţii, mai mult sau mai puţin aleatorii, pentru a se obţine materialele atât de necesare practicii. Se fac simulări în tuneluri aerodinamice pentru a se obţine profilul optim al vehiculelor. Se testează lansări de rachete şi zboruri spaţiale iniţial fără oameni la bord pentru a se stabili precis condiţiile de zbor. Se corectează necontenit traiectorii de zbor pentru ca aparatele să rămână pe orbitele dorite.


Toate aceste încercări, teste şi experimente se fac pentru că nu cunoaştem bine teoriile din spatele tehnologiilor noastre, nu ştim să anticipăm ce se va întâmpla în experimentele noastre, nu avem teorii fundamentale solide şi foarte generale care să ne spună în amănunt cum să facem aliaje, cum să construim rachete, cum să controlăm traiectoriile navelor noastre în aşa fel încât să nu fim nevoiţi să facem prea multe încercări, prea multe corecţii, prea multe rebuturi. Teoriile noastre sunt prea particulare, nu au legătură armonioasă unele cu altele, nu explică de ce trebuie să facem atâtea încercări şi atâtea corecţii.


Există chiar şi situaţii caraghioase în care o anumită firmă descoperă nişte efecte noi şi face tot posibilul să păstreze secretul pentru interesul ei financiar propriu. Asemenea situaţii n-ar fi posibile dacă efectele descoperite ar avea explicaţie teoretică şi dacă ar putea fi deduse pe cale teoretică de oricine.


Pe de altă parte, o concepţie care încearcă să justifice teoriile invocând avansul tehnologic este foarte periculoasă astăzi, căci avansul tehnologic actual este copleşitor şi descurajează încercările celor slabi de a contesta fundamentele teoretice existente. Prin aceasta, se minimizează şansa unui progres veritabil al Ştiinţei, căci se îndepărtează din start minţi luminate care ar putea revoluţiona concepţiile noastre eronate despre lume. Astăzi numai oamenii de Ştiinţă cu mult tupeu, cu multă perseverenţă, cu mult nonconformism pot schimba ceva în Ştiinţa noastră rigidă. Dacă eşti slab şi consideri că avansul tehnologic demonstrează altceva decât abilităţi experimentale, atunci nu eşti făcut pentru a schimba ceva major în ceea ce se cunoaşte astăzi. Prin aceasta are de pierdut întreaga Ştiinţă, motiv pentru care trebuie revizuit chiar procesul de învăţământ, trebuie eliminate modurile de gândire care permit formarea prejudecăţilor asemănătoare acelora care admit că avansul tehnologic demonstrează în vreun fel veridicitatea teoriilor, trebuie încurajat orice tânăr care gândeşte altfel, orice om care are ceva nou de spus într-un anumit domeniu, orice om care pune întrebări. Puneţi întrebări! Puneţi la îndoială totul! Nu vă opriţi până nu înţelegeţi! Aveţi acest drept şi-l veţi avea întotdeauna. Nimeni nu vi-l poate lua.

2 comentarii:

  1. Magistral punctat, Abel! Sistemul educational are intr-adevar nevoie de o mare reforma si nicaieri nu se simte acest lucru mai acut ca in predarea fizicii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulţumesc, Ilie, că ai subliniat această idee. Ai dreptate şi în faptul că Fizica este marginalizată rău de tot. Eu nu ştiu încă de ce, n-am înţeles ce au cu Fizica.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile vor fi moderate în măsura timpului meu disponibil, după care vor apărea pe blog. Voi încerca să public doar comentariile consistente sau interesante sau adevărate sau corecte sau la obiect. Voi căuta să le elimin pe cele din care nu avem nimic de învățat sau pe cele care afectează negativ mintea cititorului sau reclamele fără legătură cu blogul. De asemenea, voi face tot posibilul să răspund la comentariile care cer un răspuns. Vă mulţumesc pentru efortul vostru de a scrie în lumina acestor consideraţii!

Postări populare

Arhivă blog

Etichete

Persoane interesate