Căutați ceva anume?

luni, 7 septembrie 2009

Gânduri pentru o lume mai bună

Declarându-mă cu orice ocazie ateu înverşunat, am fost întrebat de un prieten, martor al lui Iehova, în ce măsură îl pot înlocui pe Dumnezeu cu o altă entitate care să-mi îndrume paşii spre altruism. Chiar aşa, oare poate un ateu să fie altruist dacă nu mai are o teamă sfântă faţă de un tată ceresc infinit de puternic? Oare numai Dumnezeu este cel care ne-ar putea ţine în frâu pornirile sordide? Mai grav, oare Dumnezeu ne poate ţine în frâu asemenea porniri? Care ar putea fi criteriile după care să ne călăuzim în viaţă şi care să ne împiedice să fim răi? Oare din ce motiv nu facem toate rele pe care le-am putea face?

Păi, să vedem... În primul rând, consider că dacă facem binele doar pentru că ne temem să nu fim pedepsiţi de cineva, atunci nu suntem suficient de bine pregătiţi pentru a ne merita locul între semenii noştri dragi pentru că există momente ciudate în viaţă când creierul poate inhiba orice teamă, stimulându-ne curajul necontrolat, iar în acele momente am putea comite acte reprobabile, pe care le putem regreta cu siguranţă atunci când „ne trezim”.

În al doilea rând, este bine să înţelegem că nu este necesar să fim răi ca să ne rezolvăm problemele, de orice natură ar fi ele. Dimpotrivă, orice răutate din partea noastră nu face altceva decât să ne agraveze problemele şi aşa nerezolvate.

Şi nu în ultimul rând, este bine să ştim că lumea este atât de complexă, de bogată şi de minunată, încât ne poate oferi mult mai multe plăceri decât cele primitive (hrană, confort, sex) la care se opresc, din păcate, cei mai mulţi oameni.

Cu aceste cunoştinţe în minte ne este acum uşor să înţelegem că teama de Dumnezeu nu este cea mai bună soluţie pentru cultivarea unei conştiinţe sănătoase. Prin urmare, un ateu are aceleaşi şanse (sau poate chiar mai mari) să devină un altruist respectabil.

Totuşi, există un motiv foarte profund pentru care e bine să fim altruişti: capacitatea celorlalţi de a ne rezolva nouă problemele. Trăim în societate pentru că am înţeles (mai bine sau mai puţin bine) cu toţii că alături de ceilalţi putem beneficia de o bunăstare incomparabilă cu cea pe care am putea-o câştiga prin propriile noastre eforturi. Orice act împotriva semenilor noştri denotă proasta înţelegere a acestui fapt important.

Aşadar, suntem altruişti pentru că problemele noastre se rezolvă mai eficient alături de ceilalţi, decât în singurătate. Evident, alături de ceilalţi şi problemele noastre se diversifică şi ne complică viaţa. Dacă am trăi în pădure, atunci am alege ca preocupările noastre principale să fie satisfacerea unor necesităţi elementare precum obţinerea hranei sau a adăpostului. În schimb, traiul în societate ne eliberează de asemenea probleme banale, dar ne pune în faţă probleme de altă natură, poate spirituală, iar un asemenea efort intelectual produce modificări benefice în creierul nostru din ce în ce mai longeviv.

Problemele create de societate pot deveni atât de complexe, încât ele se pot prelungi chiar şi după moartea individului, determinându-l pe acesta să-şi facă planuri chiar şi dincolo de moartea sa. Ei bine, cei care ajung la un asemenea nivel de înţelegere a rolului societăţii nu mai pot fi decât altruişti. Ei vor să lase ceva cuiva în urma lor. Se poate spune că oamenii care îşi pun speranţa în faptul că societatea le va continua opera au ajuns la cele mai înalte culmi ale inteligenţei. Asemenea oameni s-au înălţat mult peste aceia care mai investesc încă timp cu problemele lor materiale egoiste. Îmi place să cred că pasiunea mea pentru Fizică este una care mă duce şi pe mine în direcţia bună.

10 comentarii:

  1. Salut, alexei! Mulţumesc pentru interesul acordat.
    În afară de ceea ce am publicat pe Internet, am mai publicat în revista de Fizică „Evrika!” şi am participat la secţiunea poster cu o lucrare despre elice la conferinţa naţională de Fizică din 2005 de la Bucureşti.

    RăspundețiȘtergere
  2. "Chiar aşa, oare poate un ateu să fie altruist dacă nu mai are o teamă sfântă faţă de un tată ceresc infinit de puternic?"
    Altruismul nu este neapărat o calitate. Din altruism poate cineva să ajute pe altcineva, apropiat lui, să săvîrşească o crimă şi apoi să-l ajute să-şi acopere urmele. Dacă "nu ai niciun Dumnezeu" nu prea văd cum poţi deosebi răul de bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut, anonim! Observaţia ta este demnă de luat în seamă. Doar că altruismul este o noţiune abstractă (partea extremă a dihotomiei altruism-egoism) ce presupune să acţionăm dezinteresat în favoarea celorlalţi. Exemplul dat de tine, în care ajutăm cu bună ştiinţă un criminal, nu reprezintă o acţiune dezinteresată, ci una care clădeşte într-un mod nedorit fericirea noastră pe nefericirea celuilalt. E-adevărat că nu vom fi niciodată altruişti în mod absolut, dar asta nu trebuie să înăbuşe dorinţa noastră de a ne îndrepta spre acest ţel nobil.

    În plus, exemplul tău nu argumentează nici ultima ta frază. După cum am arătat, teama de un Dumnezeu (şi nicio altfel de teamă) nu garantează o conştiinţă mai sănătoasă decât a unui ateu care a înţeles valoarea semenilor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Felicitări, Abel! Chiar îmi place post-ul ăsta. Nu sunt eu de acord cu tine în multe privințe, dar în legătură cu religia, suntem pe aceeași lungime de undă.

    Pentru "anonim", aș adăuga și eu că diferența dintre bine și rău e clară fără influența niciunui Dumnezeu. Dimpotrivă, ideea de Dumenzeu ne poate întuneca gândirea, făcându-ne să credem că "bine" și "rău" sunt cumva niște concepte absolute, independente de natura umană, și imuabile. Nimic mai departe de adevăr, după cum se poate vedea de exemplu chiar din religie, dacă ne uităm la diferențele fundamentale dintre principiile morale din vechiul testament (unde răzbunarea, sclavia și incestul erau acceptate) și cele din noul testament (unde trebuie să "întorci și obrazul celălalt").

    La nivel de societate, diferența dintre bine și rău apare în mod natural ca rezultat al selecției naturale. O societate în care toată lumea e egoistă e mai puțin adaptată pentru supraviețuire, iar anumite fapte "anti-sociale" (crimă, furt, înșelătorie) dăunează tuturor pe termen lung.

    Ideea că un Dumnezeu atotputernic a încercat să ne învețe ce e bine și ce e rău, dar nu a reușit, e inconsistentă logic. Dacă ne gândim la toate contradicțiile generate de religie, e ușor de observat că cea mai simplă soluție, soluție care rezolvă toate aceste contradicții, este că nu există Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mulţumesc pentru completările tale interesante, Tibi! Mă bucur că, pe lângă multa Fizică pe care o cunoşti, mai ai şi cunoştinţe atât de amănunţite din Biblie. Argumentul tău privind contribuţia selecţiei naturale la dezvoltarea altruismului este unul puternic şi profund pe care aş dori să-l înţeleagă bine toţi cititorii noştri. Şi, aşa cum mai spui, contradicţiile unei concepţii bazate pe religie sunt o altă dovadă că ateismul are şanse să devină mai dezirabil societăţii viitoare datorită coerenţei cu care acesta poate argumenta altruismul atât de necesar unei civilizaţii din ce în ce mai bine dezvoltate.

    RăspundețiȘtergere
  6. Decizia de a face voia de Dumnezeu nu trebuie sa vina din frica, ci din dragoste pentru Dumnezeu. Citeste epistola apostolului Pavel catre Romani. Atata timp cat dorinta de a face binele nu vine din sufletul tau inseamna ca nu esti nascut din nou. Cu toate acestea Dumnezeu ne iarta cand avem dorinta dar nu avem puterea de a alege binele.
    Dumnezeu nu isi pedepseste copiii decat ca sa ii ajute sa se indrepte si asta nu e un motiv de teama pentru nici un copil al lui Dumnezeu. Cel putin asta e doctrina crestina, chiar daca multi, chiar crestini, nu o inteleg.

    RăspundețiȘtergere
  7. E bună observaţia ta, Ovidiu! Deci, adevăraţii creştini fac binele din dragoste pentru Dumnezeu, nu de frica acestuia. Ok, dar mă tem că nici măcar dragostea faţă de Dumnezeu nu este o garanţie a faptelor bune. Şi când spun asta mă gândesc la acei terorişti care, tot din dragoste pentru Dumnezeu, comit fapte care numai bune nu pot fi considerate. Dragostea te orbeşte şi nu este o garanţie a lucidităţii, a înţelepciunii. În consecinţă, eu recomand ca oamenii să facă fapte bune nu doar de frică, nici dintr-o dragoste prost concepută, ci pentru că au înţeles utilitatea veşnică a faptelor bune.

    RăspundețiȘtergere
  8. Chiar ca crestin, trebuie sa iau in considerare si vechiul testament cand poporul Israel taia si spulbera totul din porunca lui Dumnezeu. Daca as fi perfect convins ca asta vrea Dumnezeu, nu m-as da in laturi sa fac anumite sacrificii pentru credinta mea, si m-as astepta ca toti sa faca la fel. Evident asta in cazul in care chiar cred in Dumnezeu-Iehova, si asta exclude posibilitatea ca acei teroristi sa aiba vreun pic de dreptate. Doar daca nu cred, atunci pot sa admit ca credinta lor se poate compara cu a mea.

    RăspundețiȘtergere
  9. Oricine poate fi altruist, nu conteaza ca e: sectant, ateu, religios...

    Ideologia religie asupra unui ateu este o problema care se rezolv ceva mai greu. Deoarece orice informatie, chiar si retorica despre o religie te constipa inconstient.
    Daca inveti sa iti recreezi o atitudine in subconstient si inconstient despre evaluarile constiente de ateu atunci vei suplementa decizia de dumenezeu sau religie, dar si de demoni...
    Oricum este nevoie de un bun control al creierului per total.
    Bine si rau sunt definitii date logic de psihicul nostru activ, dar relativ la fizica, sunt egale cu 10 la -10 aproximativ din realitate.

    Interesant totusi selectia definitiilor de zeiti, sau si a binelui si raului in alegerea unei optiuni. alegerea parca ar fi precum sitemul binar ori 1 ori 0.
    Referinduma exact cand incepe luare unei decizi nonlimbaj din creier.
    :))

    Atitudinea altruista este dedicata retoricului deobicei, "daca as fi eu", si hotaram o acceptare a felului cum sa ajutam.
    :))

    Buna ordine a ideilor.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile vor fi moderate în măsura timpului meu disponibil, după care vor apărea pe blog. Voi încerca să public doar comentariile consistente sau interesante sau adevărate sau corecte sau la obiect. Voi căuta să le elimin pe cele din care nu avem nimic de învățat sau pe cele care afectează negativ mintea cititorului sau reclamele fără legătură cu blogul. De asemenea, voi face tot posibilul să răspund la comentariile care cer un răspuns. Vă mulţumesc pentru efortul vostru de a scrie în lumina acestor consideraţii!

Postări populare

Arhivă blog

Etichete

Persoane interesate